Dick Pels: Van welk Europa houden wij? (2015)

Dick Pels is socioloog, publicist en schrijver

In dit boek onderbouwt de schrijver de voordelen van de EU voor ons dagelijkse leven. De belangrijkste opgesomd (pag. 13):

  • Europese musea zijn ook buiten Europa een ongekend succesverhaal;
  • Scandinavische TV-series trekken miljoenen kijkers;
  • De hele wereld volgt onze modemekka’s in Milaan, Parijs, Berlijn en Londen;
  • We kunnen iedere Europeaan en iedere locatie op de modernste manieren en snel bereiken;
  • Jaarlijks bezoekt een op de drie Europeanen een ander land;
  • Tussen 2000 en 2010 verhuisden 19 miljoen burgers naar een andere lidstaat;
  • Schoolkinderen gaan jaarlijks op reis naar alle hoofdsteden;
  • 3 miljoen studenten hebben via het Erasmus+ programma kennis gemaakt met studenten in andere steden;
  • De tweetaligheid groeit snel: van 38 % nu naar (verwachting) 90 % in 2050;
  • Miljoenen inwoners hebben een tweede huis in een ander EU-land;
  • In 2012 kreeg de EU de Nobelprijs voor de Vrede op grond van haar meer dan zestig jarige inzet voor vrede, verzoening, democratie en mensenrechten (pag. 29);
  • Op het gebied van culturele uitwisseling zijn er veel organisaties actief; te veel om op deze pagina te noemen (pag. 132);
  • We ademen Europa (pag. 134):
    • We eten en drinken Europa: croissants, chorizo, tzatziki, parmaham, goulash, cappuccino; Côtes du Rhone, riesling, spätlese, rode port.
    • We zien en horen Europa: Scandi-thrillers, Das Leben der Anderen, Bach, Arctic Monkeys, Strauss, Daft Punk, Concita Wurst.
    • We lezen Europa: Houellebecq, Nooteboom, Asterix, John le Carré, de Da Vinci code.
    • We kleden ons en rijden in Europa: Prada, Dolce & Gabbana, Louis Vuitton, Mercedes, Citroën, Vespa.
    • Europa is steeds meer ‘het land in ons’;
  • De beste Europapropaganda is de verleiding van het Europese goede leven, de Europese vrijheid en de Europese democratie (pag. 147);
  • Toekomstvisie:  Trots op Europa ontstaat ook wanneer we de Europese democratie verlevendigen en de creativiteit van burgers bundelen in een op vernieuwing gerichte cultuur: bijv. als wereldleider van de groene revolutie, van de sociale vrede, van het goede leven, van een vrijzinnige levensstijl en van een pluralistische democratie (pag. 152-153).

1 reactie op “Dick Pels: Van welk Europa houden wij? (2015)

Reacties zijn gesloten.