Dick Pels is socioloog, publicist en schrijver
In dit boek onderbouwt de schrijver de voordelen van de EU voor ons dagelijkse leven. De belangrijkste opgesomd (pag. 13):
- Europese musea zijn ook buiten Europa een ongekend succesverhaal;
- Scandinavische TV-series trekken miljoenen kijkers;
- De hele wereld volgt onze modemekka’s in Milaan, Parijs, Berlijn en Londen;
- We kunnen iedere Europeaan en iedere locatie op de modernste manieren en snel bereiken;
- Jaarlijks bezoekt een op de drie Europeanen een ander land;
- Tussen 2000 en 2010 verhuisden 19 miljoen burgers naar een andere lidstaat;
- Schoolkinderen gaan jaarlijks op reis naar alle hoofdsteden;
- 3 miljoen studenten hebben via het Erasmus+ programma kennis gemaakt met studenten in andere steden;
- De tweetaligheid groeit snel: van 38 % nu naar (verwachting) 90 % in 2050;
- Miljoenen inwoners hebben een tweede huis in een ander EU-land;
- In 2012 kreeg de EU de Nobelprijs voor de Vrede op grond van haar meer dan zestig jarige inzet voor vrede, verzoening, democratie en mensenrechten (pag. 29);
- Op het gebied van culturele uitwisseling zijn er veel organisaties actief; te veel om op deze pagina te noemen (pag. 132);
- We ademen Europa (pag. 134):
- We eten en drinken Europa: croissants, chorizo, tzatziki, parmaham, goulash, cappuccino; Côtes du Rhone, riesling, spätlese, rode port.
- We zien en horen Europa: Scandi-thrillers, Das Leben der Anderen, Bach, Arctic Monkeys, Strauss, Daft Punk, Concita Wurst.
- We lezen Europa: Houellebecq, Nooteboom, Asterix, John le Carré, de Da Vinci code.
- We kleden ons en rijden in Europa: Prada, Dolce & Gabbana, Louis Vuitton, Mercedes, Citroën, Vespa.
- Europa is steeds meer ‘het land in ons’;
- De beste Europapropaganda is de verleiding van het Europese goede leven, de Europese vrijheid en de Europese democratie (pag. 147);
- Toekomstvisie: Trots op Europa ontstaat ook wanneer we de Europese democratie verlevendigen en de creativiteit van burgers bundelen in een op vernieuwing gerichte cultuur: bijv. als wereldleider van de groene revolutie, van de sociale vrede, van het goede leven, van een vrijzinnige levensstijl en van een pluralistische democratie (pag. 152-153).
1 reactie op “Dick Pels: Van welk Europa houden wij? (2015)”
Reacties zijn gesloten.